Nasiona konopne – doładuj swój organizm zdrowiem

Nasiona konopne ze względu na swoje wartości i właściwości zasługują na Twoją uwagę. Niezależnie od tego czy stosujesz dietę, czy nie warto, byś zaopatrzył się w nie. Można ich użyć jako przekąskę lub dodatek do dań, jogurtów, szejków czy sałatek. Jakie właściwości mają nasiona konopne i dlaczego warto, żebyś przynajmniej ich spróbował? Poniżej znajdziesz odpowiedzi.

Makroskładniki w nasionach konopnych

Przyjrzyjmy się  najpierw jaki rozkład makroskładników oferują nam nasiona konopne na przykładzie nasion konopi siewnej do jedzenia firmy India Cosmetics:

Wartość odżywcza w 100 g:

  • Wartość energetyczna 2117 kJ/ 506 kcal
  • Tłuszcz – 31,2 g (w tym kwasy tł. nasycone 11 g)
  • Węglowodany – 34 g (w tym cukry 0 g)
  • Białko 22.2 g

Nasiona konopne, jak widać, są bardzo dobrym źródłem zarówno białka jak i tłuszczu. Nad białkiem pochodzącym z konopi pochylimy się bardziej już wkrótce, tutaj tylko wspomnę, że są one w idealnych proporcjach dla ludzi i zawierają niezbędne aminokwasy egzogenne.

Warto pamiętać, że zarówno olej konopny jak i nasiona konopne zawierają NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe) o idealnych proporcjach 3:1 (stosunek kwasów omega-6 do omega-3), które muszą być pozyskiwane przez człowieka z pożywienia! Więcej o NNKT przeczytasz tutaj.

Co jeszcze zawierają nasiona konopne?

Kwas fitynowy, który ma działanie przeciwstarzeniowe, ujędrniające i pielęgnacyjne (dla włosów) oraz wspomaga ochronę przed UV. Następna w kolejce jest Witamina K, która może wpływać na zmniejszanie rumienia i wybroczyn podskórnych. Pomaga również w leczeniu i zapobieganiu wynaczynień. Chlorofil działa antyseptycznie, ściągająco oraz pomaga w pielęgnowaniu skóry tłustej. Tokoferole zaś to silne antyoksydanty, które chronią naskórek. Żelazo ma właściwości antyutleniające, regenerujące skórę i ma swój udział w syntezie kolagenu. Magnez natomiast działa antyoksydacyjne, wspomaga regenerację skóry oraz dostarcza energii komórkom. Cynk metabolizuje kolagen, wpływa na wzrost włosów, paznokci, regeneruje skórę, wzmacnia układ odpornościowy i wpływa regulację wydzielania sebum. Wapń, który wspomaga regenerację komórki skóry, nawilża ją i potrzebny jest syntezie włókien kolagenowych. Cholina odpowiada za utrzymanie prawidłowej struktury komórek, układu oddechowego, czynności serca i pracy mózgu. Wpływa na poprawę długotrwałej pamięci. Uważa się, że zmniejsza ryzyko rozwoju chorób nowotworowych i demencji. Jest ona istotna szczególnie dla kobiet w ciąży. Lecytyna wspomaga koncentrację i pamięć. Ma wpływ na odbudowę komórek i tkanek w mózgu. Pomaga również w regeneracji organizmu po wysiłku fizycznym. Fosfor, który pomaga w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie. Odpowiada również za zdrowe kości i jest niezbędny do funkcjonowania układu nerowego.

Jak przemycić nasiona konopne do Twojej kuchni?

W bardzo prosty sposób. Zależnie od gustu nasiona można jeść w całości lub rozdrobnione. Idealnie pasują jako dodatek do owsianek, sałatek, chleba, kanapek, koktajli, zup, sosów – można je dodać do każdego dania, czy to wytrawnego, czy słodkiego.

Podsumowanie

W składzie nasion z konopi znajduje się wiele korzystnych dla Ciebie składników, które wspomagają organizm na co dzień, a ich niedobór może nieść niekorzystne skutki dla Twojego komfortu życia i zdrowia. Właśnie z uwagi na te składniki warto używać nasion konopnych w Twojej kuchni. Jeżeli masz jakieś dodatkowe pytania, zapraszam Cię do kontaktu na naszym Facebooku, Instagramie i naszej stronie.

Źródła:

  • http://aestheticcosmetology.com/wp-content/uploads/2019/01/ke2018.4-3.pdf
  • https://eco-supplements.com/wp-content/uploads/2018/06/201503_Farmacja_005.pdf
  • https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/67338,tluszcze
  • https://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/apteczka/cholina-witamina-b4-dzialanie-i-zrodla-wystepowania-aa-xy19-iHLD-6358.html
  • https://www.medonet.pl/leki-od-a-do-z,lecytyna—zastosowanie-i-dawkowanie,artykul,1726154.html#lecytyna-zastosowanie
Dodaj komentarz